Současnost lokálky z Pňovan do Bezdružic
jízdní řád, nabídka služeb
Zcela nové motorová jednotka RegioFox se na trati do Bezdružic představila o víkendu Bezdružického parního léta 2024. Pravidelné nasazení na trati od počátku grafikonu roku 2025 bylo výsledkem výběrového řízení na dopravce.
Foto M. Klas, 3. srpna 2024
Současná podoba jízdního řádu na lokálce je jistotou pro cesty do školy, nemocnice a na úřad. Menší roli hraje lokálka v dopravě do práce, ale
nebýt lokálky pro mnohé občany z poměrně chudého kraje Bezdružicka, nebylo by
dosažitelné zaměstnání v Plzni. Je určitě výhodnější rozvíjet veřejnou dopravu,
než vyplácet podporu pro nezaměstnané. V turistické sezóně až několikanásobně frekvenci na lokálce zvedá turistický ruch.
Motorová jednotka RegioNova v zastávce Konstantinovy Lázně. Pravidelně začaly být nasazovány na trať Pňovany - Bezdružice od léta roku 2014, od prosince 2015 byly na téměř všech vlacích. Generační obměna za nové RegioFoxy proběhla v roce 2025, nicméně RegioNovy či motorové vozy řady 842 ještě mohou občas zasáhnout do provozu.
Foto M. Klas, 21. června 2014
Zdroj: Aktuálně.cz, 8. 11. 2006
Miroslav Zeman
Proč se Čechům nechce pracovat?
Ministerstvo práce a sociálních věcí si nechalo zpracovat analýzu, která měla
zjistit, jaké jsou důvody nechuti lidí k práci.
Nejvýznamnějším důvodem toho, proč lidé nejen nepracují, ale ani aktivně práci
nehledají, je špatné dopravní spojení. Tento důvod se týká především lidí z
vesnic či malých měst, kde se vytváří málo pracovních míst a jediná šance jak
si sehnat práci, je pravidelné dojíždění.
Zde však mnoho nezaměstnaných ale i zaměstnaných lidí naráží na problém
nedostatečného spojení. Často jezdí 2 nebo 3 linky za den. Pro lidi je tak
často nemožné dojet včas do práce a v rozumný čas se po práci vrátit zpět domů.
Veřejná doprava na Bezdružicku
Nic není samozřejmostí a ani objednávání, řízení a financování krajského systému veřejné dopravy je věcí složitou. Od vzniku krajů má na starost tuto záležitost krajský odbor dopravy, dnes ve spolupráci s nově ustanoveným organizátorem - společností POVED. V jeho kompetenci je objednávání (a proplácení) služeb regionálních autobusů a zastávkových i spěšných vlaků.
Pro doplnění – rychlíky si objednává u dopravce Českých drah přímo ministerstvo dopravy, dálkové mezikrajské linky provozují autobusoví dopravci většinou na vlastní podnikatelské riziko. Městskou hromadnou dopravu si objednávají a platí radnice měst.
Rozsah objednávané veřejné dopravy v kraji je v souladu s lagislativou dán především tzv.Plánem dopravní obslužnosti Plzeňského kraje. Aktuální je zveřejněn na
webu Plzeňského kraje.
Krajský radní pro dopravu Pavel Čížek. Email:
pavel.cizek@plzensky-kraj.cz
Připomínky k jízdním řádům, provázanosti spojů, zásadnější stížnosti na dopravce můžete zasílat na tyto kontakty
společnosti POVED.
Nákladní doprava na lokálce
V roce 2020 není nákladní doprava na trati Pňovany-Bezdružice zajišťována pravidelným vlakem. Doprava dřeva z nákladiště Cebiv či Trpísty skončila v červenci 2018 před rekonstrukcí pňovanského mostu a po 9 měsíců dlouhé výluce již nebyla (zatím) obnovena.
Posun ve stanici Cebiv.
Foto M. Klas, 13. dubna 2007
Jízdy historických a výletních vlaků
Máte zájem si projet lokálku do Bezdružic či jinou dráhu na jihozápadě Čech
historickým zábavním vlakem? Přemýšlíte o originální narozeninové oslavě a nebo
o výjezdním jednání Vaší firmy? Pomůžeme Vám!
Plzeňská dráha ve spolupráci s Českými dráhami pro Vás vypraví vlak dle Vašeho přání.
Zajistíme historické parní či motorové lokomotivy, bufetové vozy, vozy na
jízdní kola a doprovodný program. V našem bufetovém voze u sklenice Chodovaru se
ještě nikdo nenudil! Dotazy a poptávky zasílejte na uvedené kontakty.
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno: 5. 5. 2006, aktualizace 22. 9. 2025