Lokálka Pňovany - Bezdružice

Parní lokomotiva řady 423.0

Krátce po vzniku Československých státních drah v roce 1918, se začaly soukromé místní dráhy převádět pod ČSD. To přineslo problémy s jejich zastaralým a nejednotným lokomotivním parkem. V pražské lokomotivce První českomoravské továrny na stroje (později ČKD) byly zahájeny práce na výkonné, moderní lokomotivě určené pro místní tratě v celém Československu. Vývojové a konstrukční práce vedl vynikající konstruktér parních lokomotiv ing. Kryšpín. V roce 1922 začala výroba nového typu lokomotivy řady 423, která trvala i s přestávkami až do roku 1946, kdy byl vyroben poslední 231 stroj.
Lokomotiva 423.009 v Bezdružicích.
Foto M. Klas, 14. července 2006
Lokomotivy řady 423 měly dobré jízdní vlastnosti a velkou tažnou sílu. Rozšířily se po celé síti ČSD a poslední "velký bejček" byl stažen z pravidelného provozu až v roce 1980. V roce 1948 byla vyrobena v ČKD ještě šedesátikusová série lokomotiv řady 433, což byla jen výkonnější a rychlejší varianta "velkého bejčka". I ta se osvědčila a depo Prostějov mělo početnou flotilu těchto královen lokálek ještě koncem sedmdesátých let minulého století.
Lokomotiva 423.009.
Foto M. Klas, 15. července 2006
Na naši lokálku do Bezdružic se dostala řada 423 ve třicátých letech 20. století. První zmínka v kronice stanice Pňovany je z roku 1933. Po skončení II. světové války byly nalezeny v bezdružické remíze dva stroje německého označení 93.1503 a 93.1519, což byly naše 423.009 a 423.060. Tyto skvělé stroje sloužily v nákladní a občas i v osobní dopravě až do roku 1969, kdy je nahradila motorové lokomotivy. Do Bezdružic se zástupkyně těchto strojů vrátila až 8.května 1993, kdy sem přivezla výletní vlak při příležitosti Slavnosti koní. Onou lokomotivou byla 423.009 (viz výše), kterou dnes pečlivě opatrují v depu Lysá nad Labem. Na trať se pak ještě vrátila v roce 2004 a 2006 při příležitosti historických jízd.
  Historická fotografie z poloviny padesátých let 20. století ze stavby přeložky trati Černá v Pošumaví - Nová Pec (Želnava). Na obrázku vlevo odbočuje již odpojená kolej původní trati, vpravo manipuluje pára 423.060 s plošinovým vagónem, loženým sklápěcí Tatrou 111. Takto byl u stanice Nová Pec dosypáván násep pro zapomenutý pěšunk.
Historická fotografie z poloviny padesátých let 20. století ze stavby přeložky trati Černá v Pošumaví - Nová Pec (Želnava). Na obrázku vlevo odbočuje již odpojená kolej původní trati, vpravo manipuluje pára 423.060 s plošinovým vagónem, loženým sklápěcí Tatrou 111. Takto byl u stanice Nová Pec dosypáván násep pro zapomenutý pěšunk. Lokomotiva 423.060 také v Bezdružicích sloužila.
Sbírka Míra Klas
Prokazatelně jezdily na naší trati tyto lokomotivy: 423.009, 060, 120, 138 a řada 433. Bohužel je nám zatím známa pouze jediná, historická fotografie těchto lokomotiv na pňovanské lokálce. Tak si alespoň můžete prohlédnout 423.060 na unikátní fotografii z poloviny padesátých let ze stavby přeložky tratě Černá v Pošumaví - Nová Pec (Želnava).
Tab. 1. Základní technické údaje parní lokomotivy řady 423
Pojezd 1´D 1´
Délka přes nárazníky 11 920 mm
Váha 70 tun
Odvozený výkon asi 550 kW
Maximální rychlost 50 km/h
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno: 5. 5. 2006, aktualizace 3. 2. 2010